Dieta Dukana

dieta_dukana1W ostatnich czasach na popularności zyskała dieta dukana. Sporo jest wątpliwości co do jej wpływu na organizm, dlatego określa się dokładnie kto może ją stosować i jakie są przeciwskazania. Jest to odchudzająca kuracja białkowa, a jej nazwa pochodzi od francuskiego lekarza i diabetyka Pierra Dukana, który jest jej twórcą. Przez wiele lat prowadził on badania, które miały na celu przedstawiać możliwą do zrealizowania dietę redukcyjną, która przyniesie efekty i nie będzie doprowadzała do efektu jojo. Stworzył on szczegółowe zasady, oparte na własnym doświadczeniu oraz badaniach klinicznych i analizach.

Dukan zaczął pracę nad opracowywaniem takiej właśnie diety, mając styczność z problemem otyłości od 1975 roku. W tamtych czasach jej leczenie polegało właśnie na stosowaniu diet, które opierały się na niskokalorycznych posiłkach o małych objętościach. Problemem było to, że pacjenci je stosujący, najczęściej powracali do swojej wagi wyjściowej w niedługim czasie po jej zakończeniu. Stąd prace Dukana, który po około dwudziestu latach, wyróżnił konkretne etapy diety, pozwalające na utrzymanie długotrwałych efektów jej stosowania.

Główną zasadą w diecie Dukana, jest spożywanie posiłków, dostarczających znacznie większych ilości białka. Jednocześnie należy ograniczać produkty, które zawierają węglowodany oraz tłuszcz. Dietę tę stosuje się dość długo, jednakże pierwsze efekty są widoczne znacznie szybciej niż w przypadku innych diet redukcyjnych. Spadek masy ciała jest zdecydowanie czynnikiem motywującym osoby podejmujące walkę z nadwagą i pozwalającym wytrwać do końca, trzymając się ustalonych zasad. Nie dochodzi tu do znacznego ograniczenia liczby spożywanych posiłków, więc nie jest to jedna z tych diet określanych jako drakońskie i ciężkie do wytrwania.

Dukan postawił na założenie, iż każdy ma spożywać w ciągu dnia tyle posiłków, ile potrzebuje. Ważnym elementem jest spożywania należytej liczby płynów. Powinno to być minimum trzy litry wody na dobę. Po zakończeniu okresu naznaczonego tą dietą redukcyjną, aby utrzymać efekty, które zostały wypracowane trzeba stosować się do ściśle określonych wytycznych. Założenia te polegają na przestrzeganiu spożywania innego rodzaju produktów, na każdym z czterech wyznaczonych etapów.

Pierwszy etap nazywany jest falą uderzeniową i trwa od pięciu do dziesięciu dni. Na tym etapie, zalecane jest spożywanie tylko i wyłącznie produktów białkowych, które mają bardzo niską zawartość tłuszczu. Ponadto winno się pić dużo wody oraz herbaty. Dopuszczalnych są produkty spośród 72 przeznaczonych na ten etap.

Druga faza, to faza równowagi. Poza produktami proteinowymi, co dwa dni w diecie powinny znaleźć się warzywa. Oprócz 72 dozwolonych produktów proteinowych, wyznaczono również 28 dozwolonych produktów, które stanowią warzywa.

Faza utrwalania to czwarty etap, w którym to ciało osiąga wyznaczoną masę ciała. Ma ona na celu zapobiegać ponownemu przybieraniu na wadze. Faza trzecia ma przelicznik dziesięciu dni na jeden utracony kilogram. W tym okresie powinno się stopniowo wprowadzać produkty, które były wcześniej spożywane. Nie może to następować zbyt gwałtownie, ani też w zbyt dużych ilościach. Można spożywać produkty skrobiowe, sery, owoce czy też pełnoziarnisty chleb.

Aby kontrolować masę ciała, należy jeden dzień w tygodniu, przeznaczyć tylko i wyłącznie na produkty proteinowe. Aby dieta Dukana przyniosła oczekiwane efekty, które będą się utrzymywały przez całe życie, trzeba koniecznie przestrzegać zasad, które określił jej twórca. Jest to etap fazy stabilizacyjnej, pozwalający na utrzymanie wypracowanych efektów. Zasady, których trzeba przestrzegać to tak zwane czwartki proteinowe, czyli jeden dzień poświęcony tylko i wyłącznie takim produktom, do tego codzienne 20-minutowe spacery oraz spożywanie każdego dnia trzech łyżek otrębów owsianych.

Stosowanie się do powyższych zaleceń, pozwala dość szybko zyskać redukcję tkanki tłuszczowej oraz spadek masy ciała, a co najważniejsze umożliwia utrzymanie tych efektów do końca życia, przy przestrzeganiu jedynie kilku prostych reguł.